MENU

Sustainable Sunday: Patagonia

“Don’t buy this jacket” – dat was de boodschap van Patagonia op een full page advertentie in The New York Times in 2011. Het merk doet hiermee een oproep tot ‘consuminderen’ en prees met de advertentie hun reparatieservice aan, waarmee klanten hun Patagonia items kunnen laten repareren. Patagonia is een van de grootste en bekendste outdoormerken. Maar het is niet zomaar een outdoor merk. Het merk roept al haar klanten op om vooral niet te veel spullen te kopen. Daarnaast laat het medewerkers met een camper door Amerika rijden om kapotte kleding te repareren. Ooit begon het merk als één van de eerste modebedrijven met het gebruiken van biokatoen (toen dit nog nauwelijks verkrijgbaar was) en met het verwerken van gerecycelde petflessen. 

Ook voert het bedrijf al jaren campagne tegen van alles dat schadelijk is voor het milieu (bijvoorbeeld olieboringen, ontbossing etc.). En richtte het merk een website op genaamd Worn Wear, waar tweedehands en gerepareerde Patagonia-kleding te koop is. Hun motto luidt dan ook niet voor niets: 
"We’re in business to save our home planet"

Voorbeeld in de branche

Een merk dat dus zeker niet mag ontbreken in onze Sustainable Sunday reeks, waarin we duurzame initiatieven van één van onze merken uitlichten. Patagonia is al jaren een voorbeeld voor veel merken in de branche. Oprichter Chouinard begon in 1973 het merk Patagonia. Met de jaren begon hij zich meer te verdiepen in ecologie. Hij zag dat klimaat en milieu onder grote druk staan en besloot om milieubewegingen te gaan steunen. Al sinds 1985 gaat jaarlijks 1% van de winst van Patagonia naar milieuorganisaties.  

In 1991 stelt het merk in samenwerking met een bekende Amerikaanse activist en schrijver een aantal waarden op waar het bedrijf voor zou moeten staan. Hierin staat onder andere dat vanaf dat moment alle beslissingen in het bedrijf moeten worden gemaakt in de context van de milieucrisis. Ze moeten hun uiterste best doen om geen schade aan te richten. Er moet maximale aandacht zijn voor de kwaliteit van het product, zodat het langer mee gaat en er zo min mogelijk hulpbronnen voor worden gebruikt. Daarnaast staat in de waarden dat het volgen van modetrends geen enkele prioriteit heeft voor Patagonia. 

Commerciële groei vs. inzet voor milieu

Patagonia krijgt weleens kritiek – ze worden gezien als hypocriet. Hoe meer het merk zich verzet tegen de consumptiemaatschappij, hoe groter het merk wordt. En dan is het natuurlijk een terechte vraag of dat wel zo goed is voor het milieu. Voor Patagonia is het spanningsveld tussen commerciële groei en de inzet voor milieu er altijd geweest. Chouinard beseft zich maar al te goed: hoe goed je het ook probeert doen, wat je doet blijft altijd impact hebben. Toch streven ze naar ‘goede’ groei, in plaats van ‘slechte’ groei. Slechte groei omschrijven ze als ‘consumeren zonder waarde te hechten aan hoe lang een product mee gaat of hoe deze is gemaakt’. Goede groei houdt volgens Patagonia in dat mensen betere producten kopen die een lange levensduur hebben en daarmee de ‘wegwerpmaatschappij’ tegengaan.

Het woord ‘duurzaam’ zal Chouinard zelf niet gauw gebruiken. Dit suggereert volgens hem dat je iets teruggeeft aan de natuur, in plaats van dat je neemt. Wat in het geval van kledingproductie niet klopt. Vandaar dat hij liever het woord ‘verantwoord’ gebruikt. Patagonia doet alles wat ze kunnen, om het op een zo verantwoord mogelijke manier te doen. Hun doel is de relatie tussen de consument en het product te veranderen. Zodat mensen gehecht raken aan een product en het willen behouden door het te repareren. 

Patagonia bij Coef Men

Ontdek de collectie van Patagonia in één van de Coef Men winkels of shop Patagonia online