Behind The Brand: Stone Island
De geschiedenis van Stone Island
Of je de zwart/gele patch nou herkend van de ‘Terrace Casuals’ voetbalcultuur of rappers als Drake, Travis Scott en Jay-Z, het Italiaanse merk is niet meer weg te denken in luxury en streetwear. Lees in deze blog hoe het iconische modehuis is begonnen en uiteindelijk is uitgegroeid tot een van de meest bekende sportswear brands ter wereld.Het ontstaan van Stone Island
Het modelabel werd in 1982 opgericht door de ontwerper Massimo Osti. Massimo startte zijn carrière in fashion echter met een ander merk, genaamd C.P. Company. Terwijl de Italiaanse designer druk bezig was met het ontwikkelen van C.P. Company kwam op een dag een truck aan met een heel bijzondere stof, wat de start betekende van een nieuw icoon in fashion.De naam
De naam Stone Island is geïnspireerd op de meest gebruikte woorden uit de boeken van Joseph Conrad. De schrijver stond bekend om zijn verhalen over de gevaren van de zee en daarom werden ook de woorden ‘steen’ en ‘eiland’ gekozen voor de nieuwe kledinglijn. Het merk werd gedreven door de passie voor scheepvaart en militaire uniformen. Op de welbekende Stone Island patch wordt daarom ook een kompasroos afgebeeld. Verder is de patch ook een verwijzing naar de militaire badges die op de schouders van soldaten worden gedragen.De subcultuur van voetbalhooligans
Het Europees kampioenschap van 1992 in Zweden leek het doorslag moment te zijn voor het merk toen Engelse fans een kledingwinkel genaamd Genius plunderden die was gevuld met Stone Island merchandise. De cultuur in Engeland verspreidde zich dan ook snel over heel Europa. De ‘casuals’ van de meeste Europese clubs kun je dan ook herkennen aan de logo's van de eerder genoemde merken, waarvan Stone Island verreweg de populairste is.
Drake's Stone Island tijdperk
Tijdens het Europese deel van zijn Boy Meets World-tour rockte Drake verschillende custom-pieces, waaronder een opvallend tweedelig nylon trainingspak compleet met unieke patch details. Dit item was een echte eye catcher, zelfs de meest die-hard Stone Island fans die vonden dat de invloed van Amerikaanse beroemdheden het merk ruïneerde, verlangde naar een deel van de collectie. Alsof 1-op-1 tour uitrusting nog niet genoeg was voor de artiest, was 2017 ook het jaar waarin de artiest op één avond maar liefst 13 billboard music awards mee naar huis nam. Ook bij deze uitreiking kwam Drake geheel in stijl, deze keer een witte badge two-piece.