Behind The Brand: Stone Island


De geschiedenis van Stone Island

Of je de zwart/gele patch nou herkend van de ‘Terrace Casuals’ voetbalcultuur of rappers als Drake, Travis Scott en Jay-Z, het Italiaanse merk is niet meer weg te denken in luxury en streetwear. Lees in deze blog hoe het iconische modehuis is begonnen en uiteindelijk is uitgegroeid tot een van de meest bekende sportswear brands ter wereld.

Het ontstaan van Stone Island

Het modelabel werd in 1982 opgericht door de ontwerper Massimo Osti. Massimo startte zijn carrière in fashion echter met een ander merk, genaamd C.P. Company. Terwijl de Italiaanse designer druk bezig was met het ontwikkelen van C.P. Company kwam op een dag een truck aan met een heel bijzondere stof, wat de start betekende van een nieuw icoon in fashion.

Het nieuwe Tela Stella materiaal was erg opvallend en had twee verschillende kleuren; een rode voorkant en een blauwe achterkant. In eerste instantie was het ook geen materiaal om kleding van te produceren en niemand wist wat hiermee gedaan kon worden. Osti besloot uiteindelijk de stof in een wasmachine te doen met zeewater en puimsteen, een speciaal soort gesteente met veel holtes. Het materiaal een lange tijd wassen bleek de magische oplossing te zijn. De structuur werd hierdoor verzacht waardoor het gebruikt kon worden om kleding van te maken. Het resultaat van dit proces was zo uniek dat Osti besloot om een nieuwe collectie te maken onder een nieuwe naam… Stone Island.

De naam

De naam Stone Island is geïnspireerd op de meest gebruikte woorden uit de boeken van Joseph Conrad. De schrijver stond bekend om zijn verhalen over de gevaren van de zee en daarom werden ook de woorden ‘steen’ en ‘eiland’ gekozen voor de nieuwe kledinglijn. Het merk werd gedreven door de passie voor scheepvaart en militaire uniformen. Op de welbekende Stone Island patch wordt daarom ook een kompasroos afgebeeld. Verder is de patch ook een verwijzing naar de militaire badges die op de schouders van soldaten worden gedragen.

De subcultuur van voetbalhooligans


Stone Island is onlosmakelijk met voetbal sinds de intrede van de ‘Terrace casuals’ op de tribune. De ‘casuals’ is een subcultuur van doorgewinterde voetbalsupporters met een voorliefde voor flitsende designerlabels die in de jaren '80 in het Verenigd Koninkrijk opkwam. Deze subcultuur van voetbalhooligans veroorzaakte onrust op de Britse voetbal terrassen. Dit begon in de jaren ’80 in Engeland en duurde tot de jaren ’90 voordat Stone Island zijn weg had gevonden in de wereld van casual kleding en de voetbalcultuur. De fanatieke supporters begonnen zich te onderscheiden met kleding van designermerken als C.P. Company, Burberry, Paul & Shark en dus ook Stone Island. In Engeland geldt dan ook de ongeschreven regel dat je geen namaak draagt. 
 

Het Europees kampioenschap van 1992 in Zweden leek het doorslag moment te zijn voor het merk toen Engelse fans een kledingwinkel genaamd Genius plunderden die was gevuld met Stone Island merchandise. De cultuur in Engeland verspreidde zich dan ook snel over heel Europa. De ‘casuals’ van de meeste Europese clubs kun je dan ook herkennen aan de logo's van de eerder genoemde merken, waarvan Stone Island verreweg de populairste is.

Drake's Stone Island tijdperk


Je zult Stone Island op menig celebrity hebben zien langskomen, maar één springt daar echt bovenuit; Drake. De rapper heeft binnen zijn carrière veel verschillende looks gehad. En bij elk album hebben we bijna altijd een transformatie van Drake zijn stijl gezien met bijpassende outfits. De meest opvallende periode was toen zijn loyaliteit bij één merk lag, namelijk Stone Island. Doordat de artiest regelmatig te zien was in Stone Island kleding hielp dit de wereldwijde perceptie van het merk te veranderen, waardoor het merk internationaal een nieuw niveau bereikte. Hoewel Drake's Stone Island tijdperk misschien tot het verleden behoort, is de impact hiervan te groot geweest om niet te benoemen. Misschien wel het meest opmerkelijk was toen Drake een foto deelde waarop hij een sweater van de eerste Supreme x Stone Island samenwerking droeg, die in de herfst/winter van 2017 verscheen. 

Tijdens het Europese deel van zijn Boy Meets World-tour rockte Drake verschillende custom-pieces, waaronder een opvallend tweedelig nylon trainingspak compleet met unieke patch details. Dit item was een echte eye catcher, zelfs de meest die-hard Stone Island fans die vonden dat de invloed van Amerikaanse beroemdheden het merk ruïneerde, verlangde naar een deel van de collectie. Alsof 1-op-1 tour uitrusting nog niet genoeg was voor de artiest, was 2017 ook het jaar waarin de artiest op één avond maar liefst 13 billboard music awards mee naar huis nam. Ook bij deze uitreiking kwam Drake geheel in stijl, deze keer een witte badge two-piece.

Ontdek de nieuwste pieces

Ben je benieuwd naar de collecties van het Italiaanse modehuis? Klik dan hier om direct de nieuwste items te bekijken.